A Pozitív Menedzsment olyan hosszútávú szervezetvezetési és fejlesztési szemlélet, amely a pozitív pszichológia alapelveit és eszköztárát alkalmazva ér el hatékonyabb, eredményorientált üzleti működést. Fókuszában a nyitott vállalati kultúra, az egyéni erősségek kiaknázása és kiegyensúlyozott munkaszervezés áll.
Mi jellemzi a Pozitív Menedzsment személetű vezetőt?
- a kollégák erősségeire, a bennük rejlő lehetőségekre fókuszál
- fejlesztő vezetőként munkájának szerves része kollégáinak fejlesztése, támogatása
- fontos számára a pozitív visszacsatolás
- az eredményekre és a teljesítményre fókuszál
- a hibázást a tanulási folyamat részeként értelmezi
- nyílt belső kommunikációra ad lehetőséget
- bizalmat épít és tart szem előtt
- rendszeresen ad és kér is visszajelzéseket,melyeket hosszú távú működés során figyelembe vesz
- felelős vezetőként határozott, gyors döntések meghozatalára képes, lehetőség szerint kooperatív alapon
- törekszik a kiegyensúlyozott munkaszervezésre, figyelemmel követi kollégáira nehezedő stressz mértékét kollégáit emberileg és szakmailag is motiválja, ösztönzi
Mi jellemzi a Pozitív Menedzsment szemléletében működő szervezetet?
- hatékony és reális tervezési, döntési és szervezési folyamatokat alakít ki
- hosszútávon fenntartható fejlődést tartja szem előtt
- szervezeti és egyéni célok egyértelműek és azonos irányba mutatnak
- munkatársait megbecsüli és hosszútávon épít rájuk
- az erősségekre épít, a lehetőségekre, a rejtett kapacitások kiaknázására fókuszál mind üzleti döntései, mind munkatársai esetében
- visszajelzés és támogatás a szervezeti kultúra kulcselemei
- tehetséggondozás kiemelt szervezeti feladat
- fontos a munkavállaló közérzete és egyensúlya, a szervezet felismeri az ebben rejlő erőt
- méltányos bérezés mellett nem anyagi jellegű motivációs eszközöket is alkalmaz
- a szervezet törekszik a stressz megelőzésére, és kialakult rendszere, professzionális eszközei vannak szükség esetén annak kezelésére
- hiteles belső kommunikációt alakít ki, mely minden munkatárs számára egyértelmű és elérhető
- folyamatos vezetőfejlesztéssel segíti vezetőit
- vezetői szinten rendszeresen foglalkozik a megfelelő munkahelyi környezet kérdésével
- épít a csapatmunkára
- elkötelezett, kiegyensúlyozott dolgozói attitűd jellemzi
- a munkatársak mások számára is fontosnak érzik az általuk elvégzett feladatokat
Nemzetközi kitekintés
- Definíciók és szakirodalmi összegzés:
- Pozitív menedzsmentre vonatkozó kutatások:
- Heponiemi T, Elovainio M, Kouvonen A, Noro A, Finne-Soveri H, Sinervo T: The association of ownership type with job insecurity and worry about job stability: the moderating effects of fair management, positive leadership, and employment type. ANS Adv Nurs Sci. 2012 Jan-Mar;35(1):39-50.
- Aarons GA, Sommerfeld DH, Willging CE:The Soft Underbelly of System Change: The Role of Leadership and Organizational Climate in Turnover during Statewide Behavioral Health Reform. Psychol Serv. 2011;8(4):269-281.
- Henderson A, Briggs J, Schoonbeek S, Paterson K.:A framework to develop a clinical learning culture in health facilities: ideas from the literature. Int Nurs Rev. 2011 Jun;58(2):196-202. doi: 10.1111/j.1466-7657.2010.00858.x. Epub 2011 Feb 14.ű
- JK Harter, FL Schmidt, CL M Keyes: Well-being in the workplace and its relationship to business outcomes: A review of the Gallup studies
http://media.gallup.com/documents/whitePaper--Well-BeingInTheWorkplace.pdf - Luo Lu:Work motivation, job stress and employees' well-being
Journal of Applied Management Studies; Jun 1999; 8, 1; ABI/INFORM Global
pg. 61